Vem bygger bilden av Gotland just nu? Det är ingen akademisk småsak. Bilden av Gotland hjälper vår ö att dra till sig investeringar, talanger och event. Den hjälper oss att dra till oss medarbetare, utbildare och utvecklare. Den skapar stolthet och intresse. Den hjälper oss betala för vården, skolan och omsorgen.
Men trots att bilden av Gotland är så livsviktig för oss alla, så är det ingen som ensam äger den eller styr den. Årtionde efter årtionde är bilden istället ett resultat av spridda insatser från olika enskilda aktörer, som jobbar utifrån sina egna mål och intressen. Länge var turistindustrin dominant på scenen. Sen tog kultursfären allt mer plats, tätt följt av de rikspolitiska eventen och underhållningsindustrins TV-format. Bilden präglades av Medeltiden, Almedalen och så mycket bättre. Nu har ännu fler kommit ut på scen.
En av dem är Horisont, Gotlands eget nyhetsmagasin och mottagare av Guldtackan som årets marknadsförare 2022. Envist, uthålligt och nyfiket ger de en tredimensionell bild av Gotland, bortom reklamens solnedgångar, raukar och badparadis. Bortom evenemang, festivaler och stockholmsveckor. Och ju mer alla lär känna vår ö på djupet, och vad som får den att ticka, desto större är chansen att fler kan ta beslutet att flytta hit och leva livet. Man flyttar ju helst till en plats man känner, eller hur?
Datum: 19 april
Tid: kl. 12.00-13.30
Plats: Rindi, Campus Gotland Community Kitchen (Tage Cervins gata 1, Visby)
Förtäring: lättare lunch – food rescue Gotland
Pris: Medlem 100 kr, student 75 kr, inte medlem 150 kr.