Tidigare vinnare

Syftet är att uppmärksamma framgångsrikt marknadsföringsarbete som kan inspirera andra. Stor som liten kreativ insats kan belönas, som lett till framgång för vinnaren.

2022 Horisont – Gotlands nyhetsmagasin
Envist, uthålligt och nyfiket ger de en tredimensionell bild av Gotland, bortom reklamens solnedgångar, raukar och badparadis. Bortom evenemang, festivaler och stockholmsveckor. Och ju mer alla lär känna vår ö på djupet, och vad som får den att ticka, desto större är chansen att fler kan ta beslutet att flytta hit och leva livet. Man flyttar ju helst till en plats man känner, eller hur?

2021 Region Gotland, Länsstyrelsen, Visby centrum och Gotlands förenade besöksnäring
När nöden är som störst är hjälpen som närmast, säger ordspråket och på Gotland är vi vana att samarbeta. Det märktes när Region Gotland, Länsstyrelsen, Gotlands förenade besöksnäring och Visby centrum gjorde gemensam sak under corona-pandemin. Med värme, humor och allvar skapade de gemensam kommunikation för allas bästa, för hälsa, hållbar vård och en livskraftig besöksnäring. Covid-riddarna spred budskapet både nationellt och internationellt att på Gotland visar vi hänsyn och hjälps åt. Samhällskommunikation och besöksmarknadsföring i en skön blandning.

2020 Hellströms Gin
Hellströms Gin har på kort tid gjort sig ett namn bland starka konkurrenter. Med en smittande passion för smak och produkt blir även den mindre ginbevandrade intresserad av vad Hellströms har att erbjuda. Ett varumärke som redan fyllts av engagemang och hjärta för allt från årgångsbär till färdig produkt. Vi kommer med glädje att följa Hellströms Gins framfart.

2019 Guteglass
Med gamla traditioner i samspel med aktiv och engagerad marknadsföring gör det vinnande företaget en iskall produkt till något hett och eftertraktat. En rak och tydlig kommunikation genomsyrar produkt, företag och varumärke och med ny design 2019 är nu hela profilen i välsmakande samklang.

2018 Annika Gustavsson Jewellery
Med träffsäker storytelling och strategiska samarbeten har årets vinnare målmedvetet byggt upp sitt varumärke. Genom smart marknadsföring, fingertoppskänsla och hög närvaro i sociala medier har detta företag skapat ett namn som spridit sig långt utanför Gotlands gränser.

2017 Gotland Whisky
Med en stark tro på Gotlands förutsättningar har de målmedvetet byggt upp sitt varumärke. Under flera år har styrkan och smaken, tillsammans med marknadsföringen, ökat för att under slutet av 2016 nått ut i världen och satt vår kalkstensö på en ny karta.

2016 Destination Gotland
Med ett tydligt budskap har de satt ord och bild på drömmen om Gotland och skapar den symboliska bron över Östersjön. Resan är inte målet – destinationen är jorden runt på en ö.

2015 Medeltidsveckan
Kreativitet och ändlös energi är kännetecken. Entusiasm och hjärtlighet är känslan. Med tydligt budskap och ett varumärke som håller sitt löfte år efter år skapas nya följare, nya entusiaster och nytt liv i gamla traditioner.

2014 Krusmyntagården
Med en helhet där alla våra sinnen och känslor får vara med – där löftet infrias i den skönaste av miljöer.

2013 Gotlands Bryggeri
För ett smakfullt, uthålligt och framtidsdoftande arbete som stärkt både det egna och Gotlands varumärke utanför vår öns skummande vågor. Med känsla för
traditioner och smak för framtiden bidrar de till en längtan efter Gotland, en längtan efter sommar och har blivit ett självklart val när vi umgås.

2012 Gotlandsflyg
För ett konsekvent, all genomsyrande koncept. Från den grafiska profilen, grönt med innebörd, till den äkta och personliga personalen. Gotlandsflyg låter oss gotlänningar vidga våra vyer, skapa nya kontakter och återvända hem. Gotlandsflyg sprider glädje med sina kreativa marknadsaktiviteter som dessutom stärker varumärket Gotland.

2011 Kränku Te & Kaffe
För att Kränku i över 30 år har utvecklat och marknadsfört en produkt som varje besökare måste köpa med sig och som varje gotlänning ger bort i present. Trots att råvaran ej är från Gotland så finns drömmen och glädjen av Gotland i smaken, doften och förpackningen. Alltid synlig, alltid aktuell och alltid med glimten i ögat. Kränku är också en inspiratör och försäljningskanal för andra gotländska producenter av delikatesser som passar till kaffe och te.

2010 Leva Kungslador
Årets Gotländska Marknadsförare har under kort tid och på ett imponerande sätt byggt ett starkt varumärke som fått genomslag långt utanför ön. Genom att blogga, bearbeta medierna och skapa nätverk har LEVA lyckats föra ut sitt budskap på ett både kreativt och framgångsrikt sätt. LEVA bjuder på en unik och inspirerande miljö. Vi är övertygade om att det blir en året runt-mötesplats för alla som är intresserade av en naturnära och ekologisk livsstil.

2009 Gute Vin
Gute Vin arbetar i sin marknadsföring flitigt och idérikt med en bred kombination av olika marknadsförings- och pr-aktiviteter för att skapa intresse och nyfikenhet kring företaget och dess produkter såväl inom Sverige som internationellt. Med vinodlingen som bas har Lotta och Lauri Pappinen utvecklat ett  livaktigt och attraktivt mat- och upplevelseföretag i Hablingbo, på södra Gotland.